مراحل انجام ارتودنسی

مراحل انجام ارتودنسی ، با توجه به اینکه ارتودنسی به چه منظوری استفاده می شود ، در بیماران متفاوت است. معمولا ارتودنسی یا به منظور زیبایی است یا اصلاح و درمان ناهنجاری فک ، صورت و دندان ها.

مراحل ارتودنسی زیبایی

در ارتودنسی زیبایی جلسه اول مشاوره با پزشک بوده و دندانپزشک به معاینه و بررسی مشکلات دندان های بیمار می پردازد.در مرحله بعدی پزشک تشخیص و عملکرد صورت گرفته روی دندان های بیمار را با او درمیان می گذارد. بعد از انجام رادیولوژی دندان ، ارتودنتیست برنامه قطعی درمانی را به بیمار اطلاع می دهد و از دندان های او قالب گیری می نماید.

مرحله بعدی کار ، نصب براکت ها روی دندان است . متخصص ارتودنسی ابتدا دندان ها را پالیش و خشک می کند و اسید مخصوص را  روی سطح دندان ها قرار می دهد که شرایط نصب براکت ها روی دندان ها مساعد شود. در صورتی که برای چسباندن براکت ها به دندان از کامپوزیت نوری استفاده شود ، نور پلاسما با شدت بالا به روی براکت ها تابانده می شوند .بعد از اتمام کار چسباندن براکت ها ، سیم قوسی از تمام براکت ها عبور داده می شود و کش های کوچکی که دارای رنگ های مختلفی هستند به انتخاب بیمار برای ایجاد فشار بر دندان ها روی براکت ها قرار داده می شوند.

مراحل انجام ارتودنسی

ممکن است که این مراحل برای بیماران کمی دردناک باشد و تا یک هفته این درد از بین نرود. شما می توانید با استفاده از مسکن استامینافن این درد را در هفته نخست بعد از ارتودنسی کنترل نمایید. بعضی از بیماران ترجیح می دهند که به جای مصرف مسکن ، آدامس بدون قند بجوند. این کار علاوه بر کاهش درد ناشی از ارتودنسی ، حرکت دندان ها را نیز تقویت می کند. بعد از انجام این مراحل ، بیمار باید هر ماه به پزشک خود مراجعه کند که در صورت نیاز ، کش ها یا سیم براکت ها تعویض یا تنظیم شود.

مراحل ارتودنسی اصلاح و درمان نا هنجاری فک، صورت و دندان ها

این ناهنجاری ها ممکن است که دلیل ژنتیکی داشته باشند و یا در اثر کشیدن زود هنگام دندان های شیری ، ضربه و یا تصادف ایجاد شده باشند. پزشک متخصص بعد از بررسی رادیوگرفی های فک و صورت بیمار تشخیص می دهد که آیا بیمار نیاز به جراحی فک دارد یا خیر. اگر در کودکان ، بتوان مشکلات فک را با ارتودنسی رفع نمود ، دیگری نیازی به جراحی فک نیست. در حالت کلی برای درمان این مشکل ، ارتودنسی اولیه مرحله درمان می باشد. اصلاح روابط بین دندان های  فک بالا و ارتباط آن با دندان های فک پایین به وسیله جراحی فک صورت می گیرد که بخشی از این درمان را ارتودنسی به عهده می گیرد. ارتودنسی قبل از جراحی باعث آمادگی فک می شود. برای اینکه بیمار تحت عمل جراحی فک باشد ، لازم است که رشد فک ها کامل شده و بیمار حداقل ۱۸ سال داشته باشد. معمولا عمل جراحی فک در سنین ۱۸ تا ۴۵ سال انجام می شود.

با تشکر مدیریت سایت دکتر خسروانی فرد ارتودنتیست و متخصص ارتودنسی دندان .

بدون نظر

درج دیدگاه شما